Grenzen vervagen in de retail. Detailhandel, dienstverlening en horeca worden onder één dak verzameld en de beleving van de klant staat centraal. Bij Groencentrum Witmarsum is de term blurring tastbaarder dan ooit. Dit is niet zomaar een tuincentrum: Bij Groencentrum Witmarsum ontdekt de bezoeker een winkel, kenniscentrum, restaurant en workshops in één. Een compleet dagje uit! Het restaurant is onderdeel van het Groencentrum maar het is de bedoeling dat het straks ‘zelf zijn broek kan ophouden’.  


Horeca en retail zijn twee totaal verschillende takken van sport. Zonder horeca-ervaring een restaurant starten is daarom een uitdaging. Hoe pakte Groencentrum Witmarsum dit aan?
Door advies in te winnen van verschillende specialisten gaf eigenaresse Johanneke Terpstra samen met haar man vorm aan het concept van het restaurant.

Ga in gesprek met je concullega's

Johanneke en haar man bezochten verschillende tuincentra om te kijken hoe ze daar de horeca hebben ingericht. ‘Dan hoor je dat het bij sommige heel service gerelateerd blijft. Dan is het puur een serviceartikel en wordt er niets aan de horeca verdiend. Wij willen dat de horeca zijn eigen broek op kan houden.'

Johanneke wil in het restaurant eigentijdse en verse producten verkopen. Het broodje kroket paste daar in haar beeld totaal niet tussen. Door collega-ondernemers is ze op andere gedachten gebracht omdat dit hun best verkopende broodje is. ‘Het broodje kroket gaat heel erg goed.’, vertelt Johanneke na enkele maanden ervaring. ‘Maar daar tegenover zetten we ook een poké bowl of een lekker vers gemaakt wrapje of een vegan sandwich. We proberen voor iedereen wat aan te bieden zodat je voor al je gasten wat lekkers hebt.’

‘Mensen komen nu nog voor ons tuincentrum en ontdekken het restaurant. We willen ernaartoe dat mensen ook voor het restaurant komen en dan denken: oh leuk, we kunnen ook wel een rondje door de planten doen.’

Win advies in bij je horeca keuken leverancier

Als leverancier van horeca keukens voorzien wij klanten van een flinke dosis inspiratie over apparatuur en routing. Onze adviseur Paulo bezocht het Groencentrum regelmatig. Op hun beurt kwamen Johanneke en haar man naar onze showroom in Emmeloord. ‘Qua indeling van de keuken, daarin hebben we met elkaar gespard’, vertelt Johanneke over haar ervaring met ons. ’We hadden zelf eerst een andere opzet van de counter/uitgiftebalie. We hebben toen gezegd: de spoelkeuken maar wat naar achteren, zodat je een makkelijke inloop hebt om van het restaurant naar de spoelkeuken toe te komen. En ook vanuit de counter kun je in de spoelkeuken komen. En dat merk je gewoon dat het heel handig is’.

‘In eerste instantie zeiden we, we hoeven geen saladiere, dat kunnen we zo wel doen. Maar na twee weken kwamen we erachter dat een saladiere toch wel handig was. Dus daarin hebben we ook snel met Hakvoort geschakeld en die stond ook snel. We zijn wel een beetje eigenwijs dus we hebben gezegd: we gaan het eerst zonder proberen terwijl Hakvoort zei dat we hem wel nodig zouden hebben. En dan gaan we daarna wel kijken of het nodig is. Dus dat blijkt dan wel weer, het is voor ons ook pionieren in de horeca.’

Neem een chefkok in de hand

Nadat de keuken tot in detail was uitgewerkt en geïnstalleerd werd er door Johanneke een chefkok in de hand genomen: ‘Die heeft hier een maand ons horeca team helpen opstarten met onder meer de recepturen en inkopen.’

‘De chefkok komt nog steeds met ons meekijken, receptuurvernieuwingen aanbrengen en het horeca team opleiden. Zoals wij in het groen een seizoenbedrijf zijn, zo proberen wij ook in de horeca steeds te vernieuwen. De chef ervaart de keuken als super. Vooral voor een onderneming als het onze, is het gewoon perfect.

Ieder zijn vak

Blurring zorgt voor beleving in uw zaak. Maar hoe zit het met de schoenmaker? Moet die het echt bij zijn leest houden? Daar is Johanneke het in basis mee eens: ‘We willen zo groen mogelijk blijven. We zijn een Groencentrum en dat zijn we nog steeds. We hebben het grootste assortiment binnen en buitenplanten van de regio. Maar je merkt dat mensen, en dan vooral de jongere categorie, die het druk heeft en iets moet plannen, behoefte heeft aan meer. Ik denk ook dat dit de spenders zijn voor onze horeca en de workshops. Op die manier proberen we die aan ons bedrijf binden.’

Horeca in uw retail onderneming

De grenzen vervagen in de retail. Met een koffiecorner, café of restaurant worden klanten verleid om langer in een winkel te verblijven. Bij Groencentrum Witmarsum wordt het uitje naar het tuincentrum en compleet dagje weg. Heeft u ook ideeën om met horeca in uw winkel te starten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en maak gebruik van onze ervaring op het gebied van integratie van horeca binnen de retail.